Kategorie

makarony (1) mięso (2) sałatki (1) sosy (2) zapiekanki (1)

wtorek, 12 czerwca 2012

Sos szpinakowo - serowy

Od kiedy pierwszy raz spróbowałam makaronu ze szpinakiem, pokochałam go. A odkąd odkryłam, że można go łączyć ze śmietaną i serem to jeszcze mocniej zagościł w moim sercu. I przyrządzam go, kiedy tylko mogę. Dzisiejszy przepis to właśnie połączenie szpinaku, śmietany i sera pleśniowego Lazur.

Szpinak, wiadomo, samo zdrowie. Pochodzi ze środkowo-zachodniej Azji i od bardzo dawna uprawiany jest jako warzywo na całym świecie i bardzo ceniony ze względu na swoje właściwości prozdrowotne. Do Europy został; sprowadzony już w Średniowieczu.  Ma w sobie przede wszystkim ogromne ilości żelaza  i witaminy C oraz innych witamin i soli mineralnych. Obecnie można spotkać go w warzywniakach i na targach w postaci świeżych liści, które smakują znacznie lepiej niż mrożonki z supermarketów.

Innym ważnym składnikiem tej potrawy jest ser typu Lazur. Jest to miękki, plastyczny ser przerośnięty niebieską pleśnią (szczep penicilium roquefort). Zawiera 22% białka i 30% tłuszczu. W smaku przypomina troszkę mleko oraz grzyby. Osobiście uwielbiam jego lekko słony i mocny smak, ale jako dodatek do czegoś. Robiłam kiedyś ten sos z dodatkiem sera Camembert, ale zdecydowanie bardziej polecam Lazur ze względu na jego niepowtarzalny smak.

Do zrobienia takiego sosu potrzebujemy: (na dwie osoby)
szpinak mrożony (1 opakowanie tj. 450 g) lub świeży (około 1kg - podczas duszenia jego objętość znacznie się zmniejszy)
5 ząbków czosnku
śmietana 18% (250g)
40dag sera Lazur
oliwa z oliwek
przyprawa do kuchni włoskiej (1/3 opakowania)
bazylia (1-2 łyżki)
oregano (1-2 łyżki)
szczypta chilii
papryka słodka (1 łyżeczka)

Przepis ten znalazłam gdzieś w Internecie. Proporcje przypraw były inne, ale ja dopasowałam je do własnych upodobań smakowych. Można tutaj oczywiście eksperymentować :)

A jak to się robi?

Do garnka wlewamy kilka łyżek oliwy z oliwek i wrzucamy szpinak (jeśli świeży - należy odciąć ogonki i poszatkować). Do tego dodajemy posiekany czosnek, przyprawę do kuchni włoskiej, bazylię, oregano i dusimy.

Ser kroimy w kostkę i dodajemy do gotującego się szpinaku porcjami, aby się dobrze rozpuścił. Następnie dodajemy całą śmietanę i dusimy.

Na koniec dodajemy paprykę słodką i ostre chilii. 

Sos odstawiamy na bok godzinę przed podaniem aby zgęstniał i nabrał wyrazistego aromatu i smaku. 

Sos mieszamy z makaronem (ja tym razem użyłam ciemnych świderek), posypujemy parmezanem, chwytamy za widelec i.... smacznego!

I na koniec dodam że sos nabiera nieciekawego zielono-szarego koloru więc bardzo ciężko było go sfotografować, tak, żeby wyglądał apetycznie. Przyozdobiłam go orzechami włoskimi i muszę powiedzieć, że ich smak świetnie komponuje się ze szpinakiem i serem :) A oto zdjęcie:


2 komentarze:

  1. zrobiłam. zjadłam. najadłam się tak, aż nie wiem jak się nazywam;)
    wyszedł pysznie, chociaż do samego szpinaku muszę się przyzwyczajać.
    ale przepis mega:)

    OdpowiedzUsuń
  2. szpinak jest świetny, mam z nim jeszcze w zanadrzu kilka przepisów ;)

    OdpowiedzUsuń